10 thoughts a backpacker will have at least once - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Koen Knobbe - WaarBenJij.nu 10 thoughts a backpacker will have at least once - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Koen Knobbe - WaarBenJij.nu

10 thoughts a backpacker will have at least once

Door: Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen

18 Oktober 2015 | Thailand, Bangkok

Ja ja, hij is weer terug in Bangkok. Nou weet ik dat jullie allemaal een verhaal verwachten over Myanmar, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. En om dan te zeggen 'bij het begin' vind ik te simpel gedacht. Daarom denk ik er nog even over na en begin ik nog maar even NIET.
Voor nu, even iets anders (maar Myanmar volgt snel).

Een leuk artikel werd mij toegeschoven over backpackers, met als hoofdonderwerp 10 gedachtes die iedere reiziger wel eens zal hebben gehad, en waarschijnlijk meerdere malen. Natuurlijk ben ik hier onder het mom van 'studeren' dus het zal niet altijd volledig toepasbaar zijn op mij, maar toch genoeg om interessant te zijn.

1. What Am I Doing?
You have just spent months and months planning your trip and now it is finally here.

Plannen? Daar doen we niet aan, misschien over morgen of overmorgen maar daar houdt het vaak bij op (valt soms goed uit, soms slecht). Maar de gedachte waar ben ik in hemelsnaam mee bezig is al een aantal keren naar voren gekomen...

2. Why Did I Pack So Much?
The most common one for first time backpackers. Packing too much will leave you with a sore back and shoulders as well as a want to literally give things away at nearly ever hostel you stay at.

Deze tip hoorde ik gelukkig al voordat ik wegging, stop je backpack niet (te) vol. Uiteindelijk was ik zo bang ervoor dat ik de tas lang niet vol stopte en dat de weegschaal exclusief backpack slechts 7 kilo bedroeg... In plaats van weggeven moesten er een aantal dingen bij worden gekocht.. (vinden we niet erg).

3. Why Did I Choose the Cheapest Hotel?
There is a reason it is the cheapest hostel around.

Tot nu toe was het goedkoopste 'hotel' 2 euro voor een nacht. Prachtige locatie niet aan maar op het water in de natuur. Andere keer betaal je 15 dollar en wil je er liever niet te lang blijven. Ligt natuurlijk aan de plek waar je verblijft. Opgemerkt verschil is wel dat een duurder hostel/hotel een echt ontbijt levert en een goedkope levert opwarm noodles met toast en jam. Een simpele oplossing is gewoonweg vragen of je de kamer mag zien voor je betaald ;) En misschien buiten de hoteldeur eten!

4. Is This Safe?
Some things look safe and other things look not so safe. Whether it is a hostel, bar or alley way, go with your gut and always stay cautious.

Vooral door de verhalen vooraf over Bangkok kwam deze gedachte aan het begin nog wel eens voorbij - voornamelijk in taxi's - en later toen ik die veilig achtte, kwamen de scooters... Heb me echter nog niet uitzonderlijk 'unsafe' gevoeld, en als je er gewend aan raakt komt het je steeds logischer en veiliger voor. Echter, zijn er bepaalde dingen die je gewoon niet moet doen. Zo hoorde ik dat de veiligheids standaarden voor o.a. kabelbanen / ziplining erg laag zijn in het noorden. Vorige week nog 2 mensen overleden (op verschillende banen). NOT SAFE.

5. Can I Trust This Person?
You will meet certain people that seem as if they may have bad intentions
Nog meer dan punt 4 is deze aanwezig als je in Bangkok komt. Hoe vaak komt die gedachte wel niet naar boven in een taxi. Maar ook hier geldt dat pas als je ergens langer verblijft, je weet hoe het werkt en vooral als je een woordje thai spreekt, hoef je echt niet alles af te slaan en constant op je hoede te zijn. Meestal weten de taxi chauffeurs gewoon niet de beste route ipv dat ze express omrijden (omrijden levert ze minder op dan je zsm afleveren). Een simpele oplossing hiervoor is de gps op de telefoon (de app maps.me laat je offline zien hoe je ergens heen moet).
Buitenom dat men doorgaans een hogere prijs vragen dan voor 'locals' (die nog steeds veel lager is dan in het thuisland) als de prijs niet ergens geschreven staat, heb ik ze tot nu toe gelukkig kunnen vertrouwen.
En de oplossing hiervoor is natuurlijk goede onderhandelingstechnieken (die enorm verbeteren door onderhandeling in Thai of het dragen van het uniform van de uni).

6. Is This Food Going to Make me Sick?
The answer is, you never really know if you don’t try!
De hygiëne standaard is niet wat we gewend zijn, en dat maakt deze gedachte legitiem. Gelukkig ben ik nog aardig buiten schot gebleven, zeker gezien wat ik allemaal geprobeerd heb, maar ook ik heb ook wel wat klachten gehad hier en daar. Toch mag dit je zeker niet weerhouden om alles uit te proberen (vind ik dan he).

7. Should I go Talk to Those Other Backpackers?
Yes you should. De uitkomst is altijd positief. Nieuwe vrienden, ook al is het maar tijdelijk. Vaak kan het je ook veel meer informatie opleveren en tips als ze ergens al langer zijn geweest. En als zij de gene zijn die nogal verdwaasd uit de ogen kijken, help ze een handje!

8. I Wonder If This Would Make a Good Instagram Pic?
Instagramloos als ik ben, sluit ik mij hier niet echt bij aan. Maar dat ligt denk ik aan mij als ik zie hoeveel selfiesticks en (gopro)camera's hier al wel niet zijn aangeschaft. Nou maak ik so wie so al bijna geen foto's (de meeste foto's die ik hier plaats zijn van reisgenoten) maar als ik ze maak, zorg ik er wel voor dat er niemand op de foto staat.

9. I Wonder If I Could Stay Here Forever?
Some days will feel like absolute bliss making you wish you never bought that return flight ticket back home.

Een goed ding: die retour ticket, die heb ik niet!
Maar in plaats hiervan heb je soms wel een busticket, of een hotel geboekt, die ervoor zorgen dat je eerder vertrekt dan je had gewild van een bepaalde plek. Gedachtes om hier voor altijd te blijven zijn echter nog niet in mij opgekomen, deels omdat je ook weer naar huis (lees: Nederland) wil, deels ook omdat ik na dit avontuur nóg meer plekken wil zien. Kan toch niet nu, nu ik net begin met reizen, op mijn eerste locatie willen blijven?

10. Why Am I So Homesick?
Other times, you will miss your clean shower and your friends and family

Mooi als dit alles is, ook deze gedachte komt (nu meer dan aan het begin) naar voren. Vooral als dingen even tegen zitten of verveling de kop op steekt (maar om eerlijk te zijn, ben ik gedeelteljk vergeten wat verveling inhoudt)



Il zal niet te lang op me laten wachten met de geweldige verhalen over Myanmar en niet te vergeten de foto's (maar dan moet ik eerst mensen overhalen om die svp even te sturen).
Ik hoop dat ook dit verhaal leuk was om te lezen, ondanks het besef dat het weinig reis inhoudt beschrijft.

Oh ja, een laatste tip voor Thailand komers maar ook voor andere reizigers. Misschien dat jullie het al wisten voordat ik hier kwam (maar dan hadden jullie het mij wel gezegd, toch?):
Je arriveert natuurlijk op het vliegveld in de arrivals hal, maar nu is het zo dat als je een taxi wil nemen dan doe je er goed aan de departure hal op te zoeken en daar het vliegveld te verlaten.

De taxi's die daar mensen uitlaten hoeven niet te betalen om mensen mee te mogen nemen, en zijn maar al te blij dat ze iemand kunnen meenemen ipv leeg terug rijden naar de stad. Oftewel, geen extra betaling voor het vliegveld, en meer kans dat ze zonder moeite de meter aanzetten en niet over de tolweg gaan (wordt niet te boos als ze dit wel doen, sommige tolwegen zijn onvermijdelijk en veel beter als je in spitstijd komt).


  • 18 Oktober 2015 - 14:23

    Rinke:

    Leuk verhaal, ben wel echt benieuw naar Myamar!

  • 18 Oktober 2015 - 20:40

    Petra:

    Als je straks terug bent in Nederland ben je een volleerd backpacker. En dat smaakt altijd naar meer. Er zijn nog zoveel mooie plekjes op de wereld... Maar eerst verder met dit avontuur! Nog 5 weken en dan mag ik meedoen!

  • 18 Oktober 2015 - 22:57

    Geert:

    Handige tip Koen, die taxi's nemen bij departure !! Ik zag al prachtige foto's.....ben benieuwd naar meer!

  • 19 Oktober 2015 - 20:52

    Jenne:

    Je bent zo langzamerhand een ervaren reiziger. Geniet ervan en kom snel met het verhaal over Myanmar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koen

Actief sinds 09 Aug. 2015
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 11981

Voorgaande reizen:

31 Juli 2015 - 31 December 2015

Thailand

Landen bezocht: