Study begins - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Koen Knobbe - WaarBenJij.nu Study begins - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Koen Knobbe - WaarBenJij.nu

Study begins

Door: Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen

14 Augustus 2015 | Thailand, Bangkok

sawwatdeekrup!

Maandag - nu alweer een aantal dagen geleden - was het dan zover.
De eerste dag op de immense universiteit van Thailand (zie profielfoto, en andere foto's).

Natuurlijk is er in de tussentijd alweer veel meer gebeurd, en is het beter om het meteen op papier te zetten, maar het leven in THailand laat het me niet toe.

Maar goed, Chulalongkorn university. DE universiteit van Thailand, gesticht door de koning hemzelf rond 1937.
Naar horen zeggen is het ook de eerste universiteit van Thailand, volgens mij zijn de universiteiten in Nederland toch wel al wat ouder...

De campus bestaat uit verschillende gebouwen van 30+ hoog, een eigen voetbalstadion, 2 wedstrijd baden, een eigen golfveld en tientallen andere psorten zoals basketbal, tennis en badminton. En alle 36000 Thaise studenten verblijven op de campus (oftewel, de wolkenkrabbers).
De universiteit heeft zelfs een eigen versie van google maps waarop je je locatie kan bepalen, een route beschrijving kan krijgen of kan zien welke bus je moet nemen (niet naar de universiteit toe, maar op de campus zelf, zo groot is het). Ooit gehoord van een universiteit met eigen ziekenhuis?
Er moet dan ook wel bij vermeld worden dat de universiteit dan ook onbetaalbaar is voor 80, 90,95% van de bevolking?

Deze omvang is eerst nogal overweldigend. In nederland zoek je het juiste klaslokaal, hier zoek je eerst natuurlijk de universiteit zelf, dan de faculteit, dan het juiste gebouw, dan de juiste trappenhal, en dan als je zover bent het juist klaslokaal. En dan blijkt dat er vlak voor tijd een lokaalwijziging heeft plaatsgevonden, waar de buitenlandse studenten natuurlijk geen weet van hebben.....
Maar ik moet zeggen, zo erg is het niet, want gelukkig zijn ze zo slim om al mijn lessen in hetzelfde gebouw te houden, veel kan er niet fout gaan.

Het is gelukt om mijn vakken zo te kiezen dat ik alleen les heb op dinsdag en woensdag. Ik denk dat jullie wel kunnen raden waar de rest van de dagen naartoe gaan. Vandaag was het bijvoorbeeld ayuthaya, een stad ten noorden van Bangkok. Met zowaar een Nederlands museum over de voc. Toch best goed, voor zo'n klein land! (later meer over die dag)

En morgen een driedraagse trip naar het Erawan national park. Grotten, watervallen, tijgers en cobra's (en meer dieren die je toch eigenlijk ook weer niet tegen wil komen) zijn hier de te bezoeken attracties.
Maar maandag dus weer naar huis, want dinsdag moeten we weer aan de bak.

Ik zou zeggen, tot dan, La gon!

En wanneer ik terug ben, meer over Moederdag in Thailand, ayuthaya (en de met gevaar voor eigen leven scootertochten) en de jungle!