De eerste week in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Koen Knobbe - WaarBenJij.nu De eerste week in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Koen Knobbe - WaarBenJij.nu

De eerste week in Bangkok

Door: Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen

09 Augustus 2015 | Thailand, Bangkok

Hallo iedereen! (Sodikrab)

Er is ondertussen alweer een week voorbij gevlogen, en genoeg gebeurd. Je wordt hier zo bezig gehouden, dat je echt tijd moet nemen, als je even rust wil hebben. Dus daar heb ik nu maar even voor gekozen. Ik heb al een tijdje zitten denken om al dan niet een reisverslag bij te houden. En hier is hij dan toch.
Ik denk dat het verliezen van mijn telefoon (ja écht, al na één week)waardoor communicatie tijdelijk lastig is, de doorslag heeft gegeven om dan toch maar wat op 'papier te zetten' voor de mensen thuis.

Na circa 11 uur reizen in China aangekomen op 1 augustus 2015. Ik ben erachter gekomen dat het inderdaad zo is dat wie alleen op reis gaat, nooit echt alleen is. Reeds voor vertrek worden er al contacten gelegd. Naast het bijna achterlaten van mijn backpack in China op de overstap omdat die toch echt door hén van vlucht zou worden verwisseld (niet dus) is alles vlekkeloos verlopen. Echter zo moe dat ik het opstijgen en landen van de vlucht China > Bangkok slapend heb mee moeten maken.....

In de dagen na mijn aankomst in het appartementencomplex ben ik langzamerhand Bangkok gaan ontdekken. Nogmaals, nooit alleen want er was altijd wel iemand die mee wou gaan. Het is bijna niet te beschrijven hoe geweldig het is dat hier zoveel nationaliteiten samenkomen. Momenteel zijn er al zo'n 70 studenten uit de gebieden Wisconsin, California, New York, Canada, Australië, Zweden, Rusland, Polen, Finland, Duitsland, Nederlands, Frans, Italiaans, Spaans, Noorwegen, Zwitserland, en dan vergeet ik er vast nog genoeg....
Er is zoveel te bespreken, om de verschillen maar ook juist de overeenkomsten op allerhande gebieden te ontdekken. Stereo types worden aangehaald en bewezen, maar soms komen er ook hele verassende zaken ontdekt.

Enkele trekpleisters zijn reeds bezocht. Enkele voorbeelden:
Wat Pho, een tempel complex met binnenin een immens standbeeld van boedha: lying boedha.

Chatatuk market - Een van de grootste markten op de wereld, Alles kan hier worden gekocht, van huishoudspullen tot de raarste dieren.

Een must-see is ook Chinatown. Hier ben ik geweest met een aantal Thaise studenten van de universiteit, die mij wel eens zouden laten proeven, nou ik heb het geweten. In de middag een ijsje. Helaas bedoelen ze hier met een ijsje: bevroreren water met een laag siroop, met daarin stukjes drop, brood, pudding en een soort melk. Zelfs mij was het toch echt veel te zoet. Als voorafje Gefrituurde dragonflys (libelle), wormen en de spiciest soup of thailand. Daarna op naar de Chinese Noodles met ingewanden van een varken en mango with sticky rice als nagerecht. Dat is nog eens wat ze noemen 'streetfood'. De lichte buikpijn nemen we maar op de koop toe.....

Oftewel, momenteel is het nog een groot feest. Vakantie. Maar morgen is de dag daar, dan moet het uniform aan (foto volgt nog) en moeten de studenten weer naar de universiteit.

En ondertuseen leer je de stad wel kennen. Je leert wat je wel, en wat je niet moet doen. Als er ergens 'tourist boats' staat dan betekent dat bijvoorbeeld dat er ook andere boten zijn, het openbare vervoer. En laat die boot nou 20x zo goedkoop zijn..... Van je fouten kan je leren. Jammer dat het zo gaat, maar ook gelukkig dat er Thaise mensen zijn die zo aardig zijn om je ervoor te behoeden.
Het is lastig om te gaan met hoe je de Thaise mensen moet benaderen. Veel mensen, vooral taxi chauffeurs zullen proberen om wat extra's te verdienen als ze merken dat je de stad niet kent. Echter, het is nu ook al 2x gebeurd dat we uit de taxi zijn gestapt omdat we oprecht dachten dat hij ons aan het rondrijden was, en dat achteraf bleek dat hij toch echt gelijk had, en dat we er al bijna waren... dan voel je je toch wel even lullig...

Het is wel erg wennen hoor, de cultuur verschillen. Je moet bijvoorbeeld niet gek opkijken als er honden lopen op de campus, in de bibliotheek. En dan hebben we het over de nummer 1 universiteit van Thailand, welke banden heeft met Harvard en Stanford.
Maar het is vooral ook de grootte van de stad. Zo is hier ook iemand van New York en die vind de rotzooi, ratten, groteske kakkerlakken en alle mensen die midden op de stoep slapen normaal, niks geen 'cultureshock'.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om op deze manier wat van mij te horen, en te zien (foto's komen snel). Zodra ik een nieuw nummer heb zullen jullie van mij horen. Gelukkig werkt facebooken, e-mailen en Skypen ook nog. Mijn excuses voor eventuele spelfouten, ik heb reeds gemerkt met de andere Nederlandse studenten dat Nederlands praten en verstaan steeds lastiger wordt. En dan ben je nog maar een week weg...

Als jullie het niet erg vinden, dan zoek ik nu snel het zwembad op. Ik zal snel weer wat van mij laten horen en meer foto's plaatsen!





  • 09 Augustus 2015 - 13:16

    Rinke:

    Hee Koen,

    Mooi verslag en leuk geschreven.bijzonder wat je allemaal meemaakt.

    Liefs je zus

  • 09 Augustus 2015 - 23:21

    Petra:

    Na deze reis lust je alles.... Het lijkt wel een ontgroening.
    Telefoon echt verloren of heeft iemand anders hem "gevonden"?
    Have fun morgen op de eerste lesdag.
    Ik zie graag een volgende editie..

  • 10 Augustus 2015 - 21:35

    Riemie:

    Hai Koen

    Wat een avontuur, schitterend, wat jij allemaal meemaakt, en dat in zo'n korte tijd, spannend hoor.
    Enkele foto's komen me bekend voor, o.a. de boedha beelden en die marktkraampjes.
    En heerlijk, dat eten hé, maar kijk uit voor je ingewanden.

  • 11 Augustus 2015 - 19:47

    Maaike:

    Aaah super leuk, echt weer typisch dingen die jou overkomen haha.
    Veel plezier en succes!

    ps Doe de groetjes aan Boeddha

  • 14 Augustus 2015 - 09:50

    Geert:

    Goed geschreven verhaal hoor Koen! Ga zo door. Leer alvast hoe ik me half november met taxichauffeurs moet verhouden, , voordelig een hond kan aanschaffen en varkensonderdelen en die van insecten kan herkennen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koen

Actief sinds 09 Aug. 2015
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 11941

Voorgaande reizen:

31 Juli 2015 - 31 December 2015

Thailand

Landen bezocht: