Ticket to paradise > Koh Kood! - Reisverslag uit Ko Kut, Thailand van Koen Knobbe - WaarBenJij.nu Ticket to paradise > Koh Kood! - Reisverslag uit Ko Kut, Thailand van Koen Knobbe - WaarBenJij.nu

Ticket to paradise > Koh Kood!

Door: Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen

04 November 2015 | Thailand, Ko Kut

Naar een paradijs gaan, en dan weer moeten vertrekken. Zeer moeilijk kan ik je vertellen. Toch moesten we gisteren weer naar Bangkok vertrekken nadat we vrijdag aan waren gekomen op het eiland Kood/Kut/Kud (Hoe je het wil schrijven is maar net waar je zin in hebt).

Koh Kood was grotendeels wat ervan gezegd werd en wat ik dus verwachtte. Een prachtig eiland wat grotendeels natuur is, en veel minder toeristisch dan andere eilanden. Helaas zag je ook hier wel dat de meeste mooie stranden geclaimd worden door resort.
Echter was dat niet zo erg omdat die resorts uitgestorven waren.
Hoogseizoen is schijnbaar nog steeds niet daar...

Het eiland heeft 1 hoofdweg, slechts een paar restaurants EN WEL GETELD 1 BANK AUTOMAAT. Vorig jaar nog nul, dus de 'vooruitgang' is aldaar.

Er zijn een paar leuke dingen te doen op dit eiland, naast lekker op het strand liggen, op en neer over de weg sjezen op een scooter, en in het algemeen genieten van het uitzicht.
Er zijn 3 watervallen waarvan 1 nog niet zo lang bekend is, aldus 'the secret waterfall'. Hij is zo geheim, dat de Lonely Planet reisgids hem niet eens noemt. Alleen de andere 2 watervallen. Dat zegt dus wel iets. Helaas zou in de volgende editie van de folder over het eiland de waterval wel meegenomen worden.

Achteraf was de secret waterval per scooter te bereiken (over een modder pad, niet geheel veilig). Maar volgens ons dankzij slechtte aanwijzingen zijn wij op het verkeerde pad geraakt.
En blij toe! Wat een prachtig pad. Je vraagt je 100x af of het wel een pad is, met alle omgevallen bomen en struiken en gigantische spinnenwebben die je overal tegenkomt. Lopen komt meer neer op klimmen, struikelen en zelfs een keer kruipen. En dan kom je bij een prachtige waterval uit, waar geen mens te bekennen is, geweldig! Pas wel op voor slangen en nieuwsgierige apen.
De slang die wij tegenkwamen was gelukkig bezig met een kikker en verdween gauw uit het zicht, maar dat was toch even schrikken.

De andere waterval was te bereiken via een normaal. verhard pad, maar ook via de rivier (die uitmondt op de zee). En de kano's bij onze bungalow waren net als het ontbijt met een american breakfast gratis, dus dan weet je het wel. Natuurlijk moest de kano opgegeven moment achter gelaten worden naarmate we de waterval naderden maar de wandeling ernaartoe was ook niet mis. Hier waren wel wat mensen te vinden, maar nooit meer dan 10 tegelijk, en dat is toch wel echt geweldig.

Ook is het eiland rijk aan prachtige vissersdorpjes die volledig gebouwd zijn op het water. Pas wel op, want de looppaden zitten vol met gaten en hier en daar is de steiger volledig schuin in het water gezakt. Mooi om te zien hoe vriendelijk de mensen zijn in het dorpje maar je voelt je toch een beetje als een indringer die even een kijkje komt nemen..

Ook mooi is de bar die op de foto's is te zien. Mix van locals en toeristen, elke avond live music van de eigenaar en zijn vrienden. Ook als anderen iets willen proberen kan dat natuurlijk, alle instrumenten zijn aanwezig. Geweldige sfeer hier, en ondanks dat men gewend is aan toeristen willen ze alles weten en kan je niet weg voordat je iedereen een hand hebt gegeven. Het is tegelijkertijd het huis van de eigenaar, te zien aan de hangmat en de boekenkast. Een van de leukste bars ooit met als reclame: hot beer, bad service: come on in!

Het mooiste om te zien op dit eiland was uiteindelijk wel dat de mensen uitzonderlijk vriendelijk zijn zoals in Myanmar, en ons geen enkele keer gevraagd is of we iets wouden kopen, of misschien een tuk tuk nodig hadden (tuk tuks rijden daar niet want de wegen zijn te steil). En dat is speciaal, heel anders dan de rest van Thailand. Een echte verademing.

Om het vervelende gevoel van het vertrek van dit eiland te verminderen heb ik maar besloten vanavond gelijk weer te vertrekken. Op naar het noorden deze keer. De Chiang Mai provincie! Moet erg mooi zijn daar, en heel anders dan de rest van Thailand omdat het noorden meer connecties heeft met Myanmar en Laos dan met Bangkok. Zo is een groot deel van het noorden van Thailand lange tijd van Myanmar geweest.

Tot ziens dus maar weer!

• 04 November 2015 - 10:41

Jenne:

Hoi Koen,
    Ik wil je even laten weten dat ik helemaaaaal niet jaloers ben!!
    Veel plezier in het noorden.

• 04 November 2015 - 23:39

Petra: